لوگو بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن اولین دستگاه بومی شده توسط شرکت بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک|دکتر مسلم بگل

حفاظت از سلامت و جان افراد با دستگاه خلوص سنج اکسیژن

5/5
خلوص سنج اکسیژن تضمین کننده کیفیت هوای تنفسی-خلوص سنج اکسیژن

خلوص سنج اکسیژن می تواند میزان خلوص اکسیژن را ارزیابی کند. اکسیژن یک عنصر شیمیایی است که برای زندگی و فعالیت سلول‌های بدن ضروری است. اکسیژن به‌وسیله تنفس به خون منتقل شده و به بافت‌های مختلف بدن رسانده می‌شود.

مقدار مناسب اکسیژن در خون و بافت‌ها برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح اندام‌ها مهم است. هرگونه نوسان در سطح اکسیژن خون یا هوای تنفسی ممکن است باعث بروز علائم و عوارض جدی برای بدن شود.

در این مقاله به بررسی خطرات ناشی از کمبود یا زیادی اکسیژن در هوای تنفسی و راه‌حل‌های پیشگیرانه با استفاده از دستگاه خلوص سنج اکسیژن مي‌پردازيم. پس پیشنهاد می‌کنیم برای کسب این اطلاعات با بهبود گستر لیام همراه باشید.

همچنین بخوانید درباره خلوص سنج اکسیژن التراسونیک بومی سازی شده توسط شرکت بهبود گستر.

خلوص سنج اکسیژن متصل شده به دستگاه تولید اکسیژن
با استفاده از خلوص سنج اکسیژن می‌توان از خطرات ناشی از کمبود اکسیژن جلوگیری کرد.

خطرات ناشی از كمبود اكسيژن

خلوص سنج اکسیژن دستگاهی است که می تواند کمبود یا زیادی اکسیژن را به شما نشان دهد. کمبود اکسیژن در هوای تنفسی یا خون به معنی کاهش غلظت یا فشار جزئی اکسیژن در آن‌ها است. كمبود اکسیژن می‌تواند ناشی از عوامل محیطی مانند کاهش فشار هوا در ارتفاعات بالا، یا عوامل پاتولوژیک مانند بیماری‌های ریوی، قلبی، خونی یا عصبی باشد . كمبود اكسيژن باعث هيپوكسمي (كمبود اكسيژن در خون) يا هيپوكسي (كمبود اكسيژن در بافت) مي‌شود كه هر دو شرايط خطرآفرین برای بدن هستند .

علائم کمبود اکسیژن ممکن است شامل تغیر رنگ پوست (آبی یا قرمز گیلاسی)، گیجی، سرفه، تعرق، تپش قلب، تپش سینه، تپش نفس، خستگی، سردرد، تاری دید، بی‌حالی، بی‌هوشی و حتی مرگ باشند . كمبود اکسیژن می‌تواند باعث آسیب به اندام‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و کبد شده و عملکرد آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد . برخی از عواقب جدی کمبود اکسیژن عبارت‌اند از:

  • ایسکمی مغزی (کاهش خون‌رسانی به مغز) که می‌تواند منجر به سکته مغزی، فلج، کاهش هوش، اختلالات حافظه و یادگیری و دمانس شود  .
  • ایسکمی قلبی (کاهش خون‌رسانی به عضله قلب) که می‌تواند منجر به آنژین قفسه سینه، انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی)، آریتمی (اختلال در ضربان قلب) و نارسایی قلب شود  .
  • اختلال در تولید انرژی سلولی که می‌تواند منجر به کاهش فعالیت عضلانی، خستگی، ضعف و بروز استرس اکسیداتیو شود  .
  • اختلال در تعادل اسید – باز خون که می‌تواند منجر به آسیدوز تنفسی (افزایش اسیدیته خون) یا آلکالوز تنفسی (کاهش اسیدیته خون) شود  .
بیشتر بدانید درباره :  4 مورد از حسگرهای اکسیژن خلوص سنج اکسیژن

خطرات ناشی از زیادی اکسیژن

زیادی اکسیژن در هوای تنفسی یا خون به معنی افزایش غلظت یا فشار جزئی اکسیژن در آن‌ها است. زیادی اکسیژن معمولاً ناشی از استفاده نامناسب یا بی کنترلی از دستگاه‌های تأمین‌کنندة اکسیژن است. برخی بیماران که به دلایل پاتولوژیک نظیر برونشیولئوليت هموراژيك، سروبرال پالزى، سپسى و يا بروز تروما نظير سوختگى نياز به درمان با دستگاه‌های تأمین‌کنندة اكسيژن دارند. استفاده بی‌حدوحصر و يا با فشار بالاتر از حد لازم از دستگاه‌های تأمین‌کنندة اكسيژن ممكن است باعث زيادى اكسيژن شود.

علائم زيادى اكسيژن ممكن است شامل سرگيجه، سردرد، تپش قلب، تپش نفس، گرفتگى صورت، گرفتگى گوش، تارى دید، سوء هضم، تهوع و استفراغ باشد.

زیادی اکسیژن باعث توکسیسیته اکسیژن (سمیت اکسیژن) می‌شود که یک شرایط پاتولوژیک است که در آن اکسیژن به مقدار زیادی به بافت‌ها و سلول‌ها آسیب می‌رساند. برخی از عواقب جدی زیادی اکسیژن عبارت‌اند از:

  • آسیب به ریه‌ها که می‌تواند منجر به پنومونیت (التهاب ریه)، پنوموتوراکس (ورود هوا به فضای بین دولایه پلورا)، پلورزی (التهاب پلورا)، فیبروز ریوی (جایگزین‌شدن بافت ریه با بافت فیبروز) و نارسایی تنفسی شود .
  • آسیب به مغز که می‌تواند منجر به نروپاتی (آسیب عصب)، سایتوتوکسین (آپوپتوز سلول)، واسکولار (آسیب عروق)، گلایال (آسیب سلول‌های همراه عصب) و نورونال (آسیب سلول‌های عصب) شود .
  • آسیب به چشم که می‌تواند منجر به رتینوپاتی (آسیب شبکيه چشم)، کاتاراکت (افتادگي لنز چشم)، گلائوکم (افزایش فشار در چشم) و کور شدن شود .
  • آسيب به قلب كه مي‌تواند منجر به كارديوپاتي (آسيب عضله قلب)، هيپرتروفي (افزايش حجم عضله قلب)، ايسكمي (كاهش خون‌رسانی به قلب) و نارسايي قلب شود .
بیشتر بدانید درباره :  3 تا از استانداردهای خلوص سنج اکسیژن التراسونیک+ کاربردشان
تصویر دستگاه خلوص سنج اکسیژن
چگونگی استفاده از خلوص سنج اکسیژن برای پیشگیری از خطرات کمبود یا زیادی اکسیژن

راه‌حل‌های پيشگيرانه با استفاده از دستگاه خلوص سنج اكسيژن

دستگاه خلوص سنج اكسيژن يك دستگاه الكترونيك است كه قادر است غلظت يا فشار جزئي اكسيژن در هوا يا گاز را اندازه‌گیری كند. دستگاه خلوص سنج اكسيژن معمولاً با استفاده از يك سنسور الكتروشيميايي كار مي‌كند كه واكنش برقي بین اكسيژن و يك الكترود را ثبت مي‌كند. دستگاه خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند در محدوده‌های مختلف غلظت يا فشار جزئي اكسيژن كار كند و دقت بالایى دارد.

دستگاه خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند برای پيشگيرى از خطرات ناشي از كمبود يا زيادي اكسيژن در هوای تنفسي مورداستفاده قرار گيرد. برخی از راه‌حل‌های پیشگیرانه با استفاده از دستگاه خلوص سنج اکسیژن عبارت‌اند از:

  • اندازه‌گیری غلظت یا فشار جزئی اکسیژن در هوای تنفسی قبل و بعد از استفاده از دستگاه‌های تأمین‌کنندة اکسیژن و تنظیم مقدار مناسب آن برای بیماران با خلوص سنج اکسیژن .
  • اندازه‌گیری غلظت یا فشار جزئی اکسیژن در هوای تنفسی در محیط‌های مختلف مانند ارتفاعات بالا، فضای بسته، آب زیرین و غیره و استفاده از دستگاه‌های تأمین‌کنندة اکسیژن در صورت نیاز با خلوص سنج اکسیژن.
  • اندازه‌گیری غلظت یا فشار جزئی اکسیژن در هوای تنفسی در صورت بروز علائم کمبود یا زیادی اکسیژن و مراجعه به پزشک در صورت شدت علائم .

خلاصه مطلب

همان‌طور که گفته شد کمبود یا زیادی اکسیژن‌ خون یا هوای تنفسی ممکن است باعث بروز علائم و عوارض جدی برای بدن شود. کمبود یا زیادی اکسیژن ممکن است باعث آسیب به ریه‌ها، مغز، چشم، قلب و سایر بافت‌ها شده و عملکرد آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

دستگاه خلوص سنج اکسیژن يك دستگاه الكترونيك است كه قادر است غلظت يا فشار جزئي اكسيژن در هوا يا گاز را اندازه‌گیری كند. خلوص سنج اکسیژن مي‌تواند برای پيشگيرى از خطرات ناشي از كمبود يا زيادي اكسيژن در هوای تنفسي مورداستفاده قرار گيرد.

بیشتر بدانید درباره :  نقش دستگاه خلوص سنج اکسیژن در بهبود کیفیت هوای تنفسی

بهبود گستر لیام با تلاش در عرضه باکیفیت‌ترین محصولات سعی دارد گامی در جهت افزایش سلامت جامعه بردارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات و محصولات این شرکت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با ما در واستاپ

در واتساپ می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

صفحه اینستاگرام بهبود گستر

اینجا با ما در ارتباط باشید تا از جدید ترین اخبار پزشکی مطلع شوید

فهرست مطالب

دستگاه خلوص سنگ اکسیژن التراسونیک پزشکی
تصویر کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه (SmartCuff)

نام نویسنده : تیم تولید محتوای اتم وردپرس

بیوگرافی نویسنده موجود نیست !