لوگو بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن اولین دستگاه بومی شده توسط شرکت بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک|دکتر مسلم بگل

نحوه کار خلوص سنج اکسیژن + 3 دلیل مهم استفاده از آن | بهبود گستر لیام

5/5
خلوص سنج اکسیژن؛ دستگاهی با مزایای فراوان-خلوص سنج اکسیژن

بسیاری از بیماران در مراکز درمانی نیاز به دریافت اکسیژن به‌صورت مصنوعی از دستگاه‌هایی مانند ونتیلاتور(Ventilator)، آِروِيلاتور(Aerovilator) و… را دارند. این دستگاه‌ها برای اکسیژن‌رسانی به این بیماران بسیار حیاتی بوده و باید به‌صورت درست کار کنند و اکسیژن موردنیاز آن‌ها را تأمین نمایند.

خلوص سنج اکسیژن با اندازه‌گیری میزان اکسیژن تولیدی توسط این دستگاه‌ها، از بروز مشکلاتی همچون هایپراکسمی (افزایش بیش از حد سطح اکسیژن در خون) یا هایپوکسمي (کمبود اكسيژن در بافت‌های بدن) و یا … جلوگیری می‌کند. در این مقاله به دلایل استفاده از خلوص سنج اکسیژن و نحوه کار آن می‌پردازیم؛ بنابراین برای کسب این اطلاعات با بهبود گستر لیام همراه باشید.

بیشتر بدانید: خلوص سنج اکسیژن التراسونیک ساخته شده توسط شرکت دانش بنیان بهبود گستر.

دستگاهی برای سنجش میزان اکسیژن-خلوص سنج اکسیژن
دستگاهی برای سنجش میزان اکسیژن

خلوص سنج اکسیژن؛ ابزاری پزشکی برای کنترل کیفیت اکسیژن

خلوص سنج اکسیژن یک دستگاه پزشکی است که می‌تواند میزان اکسیژن موجود در گازها، محلول‌ها و محیط‌های مختلف را اندازه‌گیری کند. این دستگاه برای کنترل کیفیت اکسیژن تولید شده توسط دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی و بیمارستانی و بررسی سلامت سیستم تنفسی استفاده می‌شود.

۳ کاربرد مهم خلوص سنج اکسیژن در پزشکی

خلوص سنج اکسیژن در پزشکی یک دستگاه مفید و مهم است که می‌تواند به درمان و نظارت بر بیماران کمک کند. این دستگاه با اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای تنفسی، محلول‌های خونی و بافت‌های بدن، می‌تواند وضعیت سلامت ریوی، قلبی و عروقی بیمار را نشان دهد. برخی از کاربردهای خلوص سنج اکسیژن در پزشکی عبارت‌اند از:

کنترل کیفیت دستگاه‌های تولید اکسیژن :

برخی از بیماران نیاز به استفاده از دستگاه‌های تولید اکسیژن خانگی یا بیمارستانی دارند که با جداسازی اکسیژن از هوای محیط، گاز تنفسی با خلوص بالاتر را تأمین می‌کنند. خلوص سنج اکسیژن می‌تواند به بررسی عملکرد و کارایی این دستگاه‌ها کمک کند و در صورت نقص یا خراب‌شدن آن‌ها، هشدار دهد.

بیشتر بدانید درباره :  4 مورد از حسگرهای اکسیژن خلوص سنج اکسیژن

پایش سطح اشباع اکسیژن خون:

برخی از بیماران، مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی یا عروقی هستند که باعث کاهش سطح اشباع اکسیژن خون می‌شود. این وضعیت ممکن است منجر به هایپوکسمی (کمبود اکسيژن در بافت‌های بدن) شود که خطرات جبران‌ناپذیر و حتى مرگ را به همراه دارد.

خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند با استفاده از يك سيستم نوري به يكى از انگشتان يا گوش يا بينى يا پاى بيمار وصل شود، سطح هموگلوبين (Hb) آميخته با اكسيژن را در خون سرخرگ (RBC) سنجش كرده و به‌صورت درصدي نشان دهد.

ارزيابى عملكرد تجهيزات پزشكى:

خلوص سنج اکسیژن یکی از تجهیزات پزشکی است که می‌تواند به ارزیابی عملکرد تجهیزات پزشکی تنفسی دیگر کمک کند. برخی از تجهیزات پزشکی که با استفاده از گاز تولید شده توسط دستگاه تولید اکسیژن یا سیلندرهای گاز کار می‌کنند عبارت‌اند از:

  • وِنْتيلاتور (Ventilator): دستگاهی است که برای بیمارانی که نمی‌توانند به طور طبیعی نفس بکشند، گاز تنفسی با فشار و حجم معینی را تأمین می‌کند. این دستگاه باید بتواند گاز با خلوص و رطوبت مناسب را به بیمار ارائه دهد. خلوص سنج اکسیژن می‌تواند به ارزیابی عملکرد وِنْتيلاتور و جلوگیری از هایپراکسمي (افزایش بیش از حد سطح اكسيژن در خون) یا هایپوکسمي (کمبود اكسيژن در بافت‌های بدن) بيمار كمك كند.
  • كپسول (Chamber): دستگاهی است که به بیماران مبتلا به برخی بیماری‌های عفونی، زخم‌های شدید، سوختگي‌ها، سرطان و … گاز تنفسي با فشار بالاتر از فشار جو را تأمین مي‌كند. این دستگاه باعث مي‌شود كه سطح اكسيژن در خون و بافت‌های بدن بالاتر رود و فرایندهای التيام و درمان را تسريع كند. خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند به كنترل كيفيت گاز در كپسول و جلوگيري از هایپرباريك اکسیژن تُكسيكاسِي (Oxygen Toxicity) يعني عوارض ناشي از قرارگرفتن در فشار بالاتر از حد مجاز كمك كند.
  • آبسوربِر (Absorber): دستگاهی است که به جذب دی‌اکسیدکربن (CO2) حاصل از تنفس بيمار در هوای بازگشتي (Rebreathing) كمك مي‌كند. این دستگاه باعث مي‌شود كه هوای بازگشتي دارای خلوص مناسب باشد و هایپركابِمِى (Hypercapnia) يعنى بالابودن سطح CO2 در خون رخ ندهد. خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند به نظارت بر عملكرد آبسوربر و جلوگيرى از هایپُكسِمِى (Hypoxemia) يعنى كاهش سطح اكسيژن در خون كمك كند.
  • آِروِيلاتور (Aerovilator): دستگاهی است که به تهویه مکانیکی بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن مانند آسم، برونشیت و … کمک می‌کند. این دستگاه با ایجاد یک جریان گاز با فرکانس بالا و فشار پایین، باعث افزایش حجم ریوی و کاهش مقاومت ریوی می‌شود. خلوص سنج اکسیژن می‌تواند به تنظیم مقدار مناسب اکسیژن در گاز تولید شده توسط آِروِيلاتور و جلوگیری از هایپراکسمي یا هایپوکسمي بيمار كمك كند.
  • آِروَلايْزِر :(Aerolyzer) دستگاهی است که به تولید گاز تنفسي با خلوص بالا از هوای محيط كمك مي‌كند. این دستگاه با استفاده از يك فرایند فيزيكي به نام زئوليت (Zeolite)، اكسيژن را از نيتروژن جدا كرده و گاز با خلوص ۹۰ تا ۹۵ درصد را تأمین مي‌كند. خلوص سنج اكسيژن مي‌تواند به كنترل كيفيت گاز تولید شده توسط آِروَلايْزِر و جلوگيرى از هایپراکسمي يا هایپوکسمي بيمار كمك كند.
بیشتر بدانید درباره :  10 مورد از لوازم جانبی دستگاه خلوص سنج اکسیژن
 دستگاهی برای سنجش میزان اکسیژن-خلوص سنج اکسیژن
آشنایی با نحوه کار خلوص سنج اکسیژن

خلوص سنج اکسیژن چگونه کار می‌کند؟

خلوص سنج اکسیژن معمولاً با استفاده از یک سنسور الکتروشیمیایی یا زیرسونیک کار می‌کند که با تغییرات فشار، جریان یا ولتاژ ناشی از تغییرات غلظت اکسیژن پاسخ می‌دهد.

سنسور الکتروشیمیایی گالوانيك (Galvanic) يك سلول الكتروشيميايي است كه در آن يك كاتد (Cathode) و يك آند (Anode) در يك الكتروليت (Electrolyte) قرار دارد. وقتي كه گاز اكسيژن به كاتد برخورد می‌کند، يك جريان الكتريكي توليد شده و به‌عنوان خروجي قابل‌اندازه‌گیری است.

سنسور زیرسونيك (Ultrasonic) يك روش فيزيكي است كه با استفاده از پديده‌ی پخش صوت در گاز كار می‌کند. در اين روش، يك فرستنده، صوت را در يك فضای پر شده با گاز تولید می‌کند و يك گيرنده آن را دريافت می‌کند. سرعت صوت در گاز به وزن مولكولي و دمای آن بستگي دارد. با تغيير خلوص اكسيژن، سرعت صوت نيز تغيير می‌کند و به‌عنوان خروجي قابل‌اندازه‌گیری است.

خلاصه مطلب

در این مقاله به دلایل و نحوه کار خلوص سنج اکسیژن پرداختیم. این ابزار پزشکی با اندازه‌گیری خلوص اکسیژن مورداستفاده برای بیماران در حفظ سلامت بیماران در هنگام استفاده از دستگاه‌های اکسیژن رسان کمک شایانی می‌کند.

شرکت لیام گستر با ارائه محصولاتی باکیفیت سعی در برداشتن گامی مؤثر در جهت بهبود سلامت بیماران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول و انجام خریدی درست و موفق با کارشناسان لیام گستر همراه باشید. همچنین برای آشنایی با سایر محصولات این شرکت با ما در ارتباط بمانید.

ارتباط با ما در واستاپ

در واتساپ می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

صفحه اینستاگرام بهبود گستر

اینجا با ما در ارتباط باشید تا از جدید ترین اخبار پزشکی مطلع شوید

فهرست مطالب

دستگاه خلوص سنگ اکسیژن التراسونیک پزشکی
تصویر کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه (SmartCuff)

نام نویسنده : تیم تولید محتوای اتم وردپرس

بیوگرافی نویسنده موجود نیست !