لوگو بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن اولین دستگاه بومی شده توسط شرکت بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک|دکتر مسلم بگل

6 کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک + تحلیل آن ها

5/5
دستگاه خلوص سنگ اکسیژ« التراسونیک پزشکی - کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک

کاربردخلوص سنج اکسیژن التراسونیک که یک دستگاه پزشکی است  می‌تواند مقدار دقیق اکسیژن در گازها، فضاها و تجهیزات مختلف را اندازه‌گیری کند. این دستگاه در بسیاری از صنایع، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و غیره کاربرد دارد. خلوص سنج اکسیژن به دو دسته تقسیم می‌شود: خلوص سنج اکسیژن الکتروشیمیایی و خلوص سنج اکسیژن التراسونیک. خلوص سنج اکسيژن التراسونيك با استفاده از علم ترموديناميك عمل مي‌كند.

به طوري كه از تابع سرعت صوت در گازها برای تعيين خلوص اكسيژن استفاده مي‌كند. این دستگاه‌ ها دارای قابليت پاسخ‌دهي پایین، حساس نبودن به رطوبت و دقت پایین است. اما عمر آن بسیار طولانی است و نگه‌داری آن نسبت به خلوص سنج الکتروشیمیایی ارزان‌تر است. در این مقاله از بهبود گستر قصد داریم تا کاربردهای خلوص سنج اکسيژن التراسونيك را بررسی کنیم.

نحوه کار دستگاه خلوص سنج اکسیژن التراسونیک

خلوص سنج اکسیژن الکتروشیمیایی با استفاده از یک سلول الکتروشیمیایی که با گاز مورد نظر تماس دارد، جریان الکتریکی تولید می‌کند. این جریان الکتریکی نسبت مستقیم با غلظت اکسیژن در گاز دارد و با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال به درصد خلوص تبدیل می‌شود. خلوص سنج اکسیژن الکتروشیمایی دارای قابلیت پاسخ‌دهی سریع، حساس بودن به رطوبت و دقت بالا است. اما عمر سلول الکتروشیمایی محدود است و نگه‌داری آن نسبت به خلوص سنج التراسونیک پر هزینه‌تر است. حال کاربرد دستگاه خلوص سنج اکسیژن را در دو بخش پزشکی و غیر پزشکی برسی می کنیم.

خلوص سنج اکسیژن از سلامت و جان افراد محافظت می‌کند-خلوص سنج اکسیژن
خلوص سنج اکسیژن از سلامت و جان افراد محافظت می‌کند-خلوص سنج اکسیژن-بهبود گستر لیام

کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی

. برخی از بیماری‌هایی که با کاهش سطح اکسیژن در خون همراه هستند عبارتند از: آسم، کرونا، عفونت ریه، بیماری عروق کرونر قلب و ….  کاربرد خلوص سنج اکسیژن این است که به عنوان یک دستگاه تشخیصی و درمانی به بیماران کمک می‌کند تا سطح اکسیژن مناسب را در خون و هوای محیط داشته باشند.

بیشتر بدانید درباره :  3 مورد از تکنولوژی های دستگاه خلوص سنج اکسیژن

خلوص سنج اکسیژن به دو نوع ثابت و قابل حمل تقسیم می‌شود. خلوص سنج ثابت برای نظارت بر خلوص گازهای تولید شده در بخش‌های سانترال اکسیژن، دستگاه‌های تولید کننده اکسیژن، و سامانه‌های تولید اکسيژن جامع (ECLSS) استفاده مي‌شود. خلوص سنج قابل حمل برای اندازه‌گیری سطح اکسيژن در خون بيماران با استفاده از يك كليپ كوچك كه به انگشت آن‌ها متصل مي‌شود، استفاده مي‌شود. همچنین خلوص سنج قابل حمل برای تعيين خلوص گاز در كپسول‌ های فضائي، زيردريائي‌ ها، هليكوپتر‌ ها و … نيز كاربرد دارد.

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک می‌تواند در برخی آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، بیولوژی و غیره به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری و تحلیل گاز استفاده شود. این دستگاه قابل استفاده در شرایط دمای پایین و فشار بالا است و نسبت به تغییرات جو نسبت به خلوص سنج‌های الکتروشیمیایی حساس نمی‌باشد.

کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک در غیر از پزشکی

علاوه بر حوزه پزشکی حوزه های غیر از پزشکی نیز میتوانند از این دستگاه استفاده کنند که البته این نکته حائز اهمیت است که باید دستگاه برای آن کار شخصی سازی کامل شود برخی از این حوزه ها بدین شرح است :

کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک در کنترل کیفیت گازهای صنعتی

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک می‌تواند به تولید کنندگان و مصرف کنندگان گازهای صنعتی مانند نیتروژن، هیدروژن، هلیوم و غیره کمک کند تا خلوص و غلظت گازهای خود را بررسی و تضمین کنند. این دستگاه مزایایی مانند عمر طولانی، نگه‌داری آسان، حساس نبودن به رطوبت و دقت پایین را دارد.

کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک در هوافضا:

خلوص سنج اکسيژن التراسونيك مي‌تواند در صنعت هوافضا به عنوان يك دستگاه كارآمد براي كاربردهایي مانند توليد گاز در فضاپيما، كپسول‌ های فضائي، سامانه های توليد اكسيژن جامع (ECLSS)، سامانه های كششي (TCS) و … استفاده شود. اين دستگاه با توجه به قابليت كار در شرايط فشار پائيين، دماي بالا، رطوبت بالا و … مي‌تواند به افزايش امنيت و كارايي در اين زمينه كمك كند.

بیشتر بدانید درباره :  4 مورد از حسگرهای اکسیژن خلوص سنج اکسیژن
دستگاه خلوص سنگ اکسیژ« التراسونیک پزشکی - کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک
دستگاه خلوص سنگ اکسیژ« التراسونیک پزشکی

کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک در نظامی:

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک می‌تواند در برخی کاربردهای نظامی مانند تولید گاز در زیردریایی‌ها، هلیکوپترها، جت‌ها، تجهیزات ضد گاز و … استفاده شود. این دستگاه به دلیل قابلیت کار در شرایط سخت، مقاومت در برابر شوک و ارتعاش، عدم نیاز به تعویض سلول و … می‌تواند به افزایش عملکرد و کارایی در این زمینه کمک کند.

دیگر کاربرد خلوص سنج اکسیژن :

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک می‌تواند در برخی صنایع و کاربردهای دیگر مانند تولید گاز در نیروگاه‌های هسته‌ای، تصفیه آب، جوشکاری، بسته‌بندی غذا و … استفاده شود. این دستگاه به دلیل قابلیت کار در شرایط مختلف، عدم نفوذپذیری به گازهای دیگر، عدم نیاز به تعویض سلول و … می‌تواند به افزایش کارآمدی و کاهش هزینه‌ها در این زمینه کمک کند.

خلاصه مطلب کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک

خلوص سنج اکسیژن یک دستگاه مفید و کارآمد است که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. این دستگاه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی، سلامت و ایمنی افراد کمک کند. انتخاب نوع مناسب خلوص سنج اکسیژن بستگی به نیاز، بودجه و شرایط محیطی دارد. در این مقاله سعی شد تا معرفی، مقایسه و کاربردهای خلوص سنج اکسیژن الکتروشیمیایی و خلوص سنج اکسیژن التراسونیک را بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

پرسش های متداولی درباره کاربرد خلوص سنج اکسیژن التراسونیک

  1. خلوص سنج اکسیژن التراسونیکچیست و چه کاربردهایی دارد؟
    – جواب: خلوص سنج اکسیژن یک دستگاه پزشکی است که می‌تواند مقدار دقیق اکسیژن در گازها، فضاها و تجهیزات مختلف را اندازه‌گیری کند. این دستگاه در بسیاری از صنایع، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و غیره کاربرد دارد.
  2.  خلوص سنج اکسیژن به چند نوع تقسیم می‌شود و چه تفاوت‌هایی دارند؟
    – جواب: خلوص سنج اکسیژن به دو نوع الکتروشیمیایی و التراسونیک تقسیم می‌شود. خلوص سنج الکتروشیمیایی با استفاده از یک سلول الکتروشیمیایی که با گاز مورد نظر تماس دارد، جریان الکتریکی تولید می‌کند. خلوص سنج التراسونیک با استفاده از علم ترمودینامیک عمل می‌کند. به طوري كه از تابع سرعت صوت در گازها برای تعيين خلوص اكسيژن استفاده مي‌كند. خلوص سنج الکتروشیمیایی دارای قابليت پاسخ‌دهي سريع، حساس بودن به رطوبت و دقت بالا است. اما عمر سلول الکتروشيميائي محدود است و نگه‌داري آن نسبت به خلوص سنج التراسونيك پر هزينه‌تر است. خلوص سنج التراسونيك دارای قابليت پاسخ‌دهي پائيین، حساس نبودن به رطوبت و دقت پائيین است. اما عمر آن بسيار طولاني است و نگه‌داري آن نسبت به خلوص سنج الكتروشيميائي ارزان‌تر است.
  3. خلوص سنج اکسيژن التراسونيك چگونه كار مي‌كند؟
    – جواب: خلوص سنج اكسيژن التراسونيك با استفاده از علم ترموديناميك عمل مي‌كند. به طوري كه از تابع سرعت صوت در گازها برای تعيين خلوص اكسيژن استفاده مي‌كند. اين دستگاه‌ ها سرعت صوت در هوا را از طريق وزن مولكولي مؤثر گاز و دمای گاز به دست مي‌آورد. حال در چنين شرايطي دستگاه خلوص سنج با اندازه‌گيري سرعت موج التراسونيك در هوا درصد خلوص اكسيژن و سرعت جريان هوا را تخمين مي‌زند.
بیشتر بدانید درباره :  5 مورد از کاربردهای دستگاه خلوص سنج اکسیژن در پزشکی

ارتباط با ما در واستاپ

در واتساپ می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

صفحه اینستاگرام بهبود گستر

اینجا با ما در ارتباط باشید تا از جدید ترین اخبار پزشکی مطلع شوید

فهرست مطالب

دستگاه خلوص سنگ اکسیژن التراسونیک پزشکی
تصویر کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه (SmartCuff)

نام نویسنده : babashahi

بیوگرافی نویسنده موجود نیست !