لوگو بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن اولین دستگاه بومی شده توسط شرکت بهبود گستر

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک|دکتر مسلم بگل

نحوه استفاده از لوله تراشه

5/5
استفاده از لوله تراشه

لوله تراشه یک لوله باریک و انعطاف پذیر است که از طریق دهان یا بینی وارد نای بیمار می شود. این لوله برای کمک به تنفس فرد در شرایطی که نمی تواند به طور طبیعی نفس بکشد استفاده می شود.

بهبود گستر لیام نحوه استفاده از لوله تراشه را بررسی می کند. با ما همراه باشید.

لوله تراشه برای درمان چه بیمارانی و چطور استفاده می شود؟

برای درمان بیمارانی که نمی توانند به طور طبیعی نفس بکشند، بیماران بیهوشی عمومی، بیماران با بیماری های تنفسی مانند آسم یا نارسایی تنفسی، بیماران با آسیب های تنفسی، مانند شکستگی دنده یا آسیب به حنجره، بیماران دچار فلج عضلات تنفسی، مانند فلج اطفال یا سکته مغزی استفاده از لوله تراشه نیاز است.

همچنین تنظیم فشار کاف لوله تراشه بسیار مهم است، به همین منظور شرکت دانش بنیان بهبود گستر دستگاه کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه را بومی سازی کرده ،این دستگاه به صورت آنلاین فشار کاف لوله تراشه را تنظیم و کنترل می کند.

برخی از علائمی که نشان می دهد بیمار ممکن است به استفاده از لوله تراشه نیاز داشته باشد:

  • تنفس سریع یا سطحی
  • صدای خس خس یا خرخر هنگام تنفس
  • کبودی لب ها یا ناخن ها
  • بیهوشی یا کاهش سطح هوشیاری

اگر بیمار این علائم را داشته باشد، باید فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کند. پزشک با معاینه بیمار و انجام آزمایشات لازم، تشخیص خواهد داد که آیا بیمار نیاز به لوله تراشه دارد یا خیر.

عوامل مختلفی بر تصمیم پزشک برای استفاده از لوله تراشه تأثیر می گذارند. عواملی چون شدت گرفتن علائم بیمار، علت مشکلات تنفسی بیمار، سن و وضعیت سلامتی بیمار، احتمال بهبود شرایط بیمار و … . در برخی موارد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که بیمار را تحت درمان دارویی قرار دهد تا ببیند آیا مشکلات تنفسی بیمار با دارو بهبود می یابد یا خیر. اگر مشکلات تنفسی بیمار با دارو بهبود نیابد، ممکن است پزشک تصمیم به استفاده از لوله تراشه بگیرد.

کارگذاری لوله تراشه توسط چه کسی انجام می شود؟

کارگذاری لوله تراشه یک روش پزشکی پیچیده است که باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود. این روش معمولاً توسط متخصصان زیر در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود:

  • متخصص بیهوشی
  • متخصص مراقبت های ویژه (ICU)
  • متخصص گوش، حلق، بینی و گلو (ENT)
  • متخصص جراحی

در برخی موارد، ممکن است کارگذاری لوله تراشه توسط یک پرستار آموزش دیده نیز انجام شود. با این حال، این کار معمولاً فقط در شرایط اضطراری انجام می شود.

بیشتر بدانید درباره :  بررسی اثر دگزامتازون و سولفات منیزیم داخل کاف لوله تراشه بر فراوانی مطلق و شدت گلودرد پس از لوله گذاری داخل تراشه

استفاده از لوله تراشه چگونه است؟

استفاده از لوله تراشه به این شکل است که لوله تراشه از طریق دهان یا بینی وارد نای بیمار می شود. این لوله راه هوایی بیمار را باز نگه می دارد و اجازه می دهد بیمار از طریق دستگاه تنفسی اکسیژن دریافت کند.

لوله تراشه در دو نوع کاف دار و بدون کاف وجود دارد. لوله تراشه کاف دار دارای یک بالون کوچک در انتهای خود است که با هوا پر می شود تا لوله در جای خود ثابت شود. لوله تراشه بدون کاف دارای بالون نیست و به جای آن از چسب برای محکم کردن آن در جای خود استفاده می شود.

قبل از کارگذاری لوله تراشه، بیمار باید بیهوش شود. این کار برای جلوگیری از واکنش بیمار به این روش انجام می شود.کارگذاری لوله تراشه معمولاً در اتاق عمل یا بخش مراقبت های ویژه انجام می شود که تقریباً 15 دقیقه زمان می برد. پس از کارگذاری لوله تراشه، بیمار باید تحت مراقبت دقیق قرار گیرد. این کار برای اطمینان از عملکرد صحیح لوله و جلوگیری از عوارض احتمالی انجام می شود.

مراحل استفاده از لوله تراشه

  1. آماده سازی بیمار: قبل از استفاده از لوله تراشه، باید بیمار را آماده کنید. بیمار را بیهوش کنید. راه هوایی بیمار را با استفاده از یک تیوب تنفسی نرم باز نگه دارید. دستگاه تنفسی را آماده کنید.
  1. اندازه گیری لوله تراشه: برای اندازه گیری لوله تراشه، باید فاصله بین لب تا غضروف ترقوه بیمار را اندازه بگیرید. این فاصله باید با اندازه لوله تراشه مطابقت داشته باشد.
  1. قرار دادن لوله تراشه: برای قرار دادن لوله تراشه، باید یک لارنگوسکوپ را وارد دهان بیمار کنید. با استفاده از لارنگوسکوپ، نای بیمار را پیدا کنید. لوله تراشه را از طریق نای بیمار وارد کنید. کاف لوله تراشه را با هوا پر کنید تا لوله در جای خود ثابت شود. اگر از لوله تراشه بدون کاف استفاده می کنید، آن را با چسب در جای خود محکم کنید.

استفاده از لوله تراشه

  1. اتصال لوله تراشه به دستگاه تنفسی: پس از قرار دادن لوله تراشه، باید آن را به دستگاه تنفسی متصل کنید. این کار را می توان با استفاده از یک اتصال دهنده مخصوص انجام داد.

لوله تراشه را چقدر باد كنیم ؟

بطور معمول فشار سیستولیك در عروق مخاطی تراشه 25mmHg  تا 20 میباشد، بنابراین به هنگام باد كردن كاف، هدف این است كه با فشاری كمتر از mmHg 20 تراشه را كیپ كنیم . در بیمارانی كه در شوك كلینیكی و هیپوتانسیون هستند ، در فشار بسیار كمتر از mmHg 20 امكان نكروز تراشه بوسیله فشار كاف وجود دارد. در صورت بالا بودن فشار کاف، بهتر است كاف را بمدت 5 دقیقه در هر یک ساعت خالی كنیم.

بیشتر بدانید درباره :  فشار غیر نرمال در کاف لوله تراشه

کاف لوله های جدید، از نوع کم حجم و فشار زیاد به حجم زیاد و فشار کم با مزیت کاهش آسیب و فشار به مخاط هوایی بیمار ساخته میشود.

مراقبت از بیمار با لوله تراشه

پس از قرار دادن لوله تراشه، باید وضعیت بیمار را به طور منظم بررسی کنید تا از عملکرد صحیح لوله اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید آیا لوله در جای خود قرار دارد یا خیر، آیا بیمار می تواند به طور طبیعی نفس بکشد یا خیر، بررسی کنید آیا کاف لوله تراشه بیش از حد باد شده است یا خیر.

برای اطمینان بیشتر از اینکه لوله تراشه به درستی کار گذاشته شده است یا خیر، بررسی موارد زیر نیز اهمیت دارد.

  • تنفس بیمار: بیمار باید بتواند به طور طبیعی و بدون مشکل تنفس کند.
  • صدای تنفس بیمار: صدای تنفس بیمار باید نرم و بدون صدای خس خس یا خرخر باشد.
  • نبض بیمار: نبض بیمار باید قوی و منظم باشد.
  • رنگ پوست بیمار: رنگ پوست بیمار باید طبیعی باشد.

علاوه بر بررسی علائم بیمار، می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد:

  • معاینه با گوشی پزشکی: با استفاده از گوشی پزشکی، می توان صدای تنفس بیمار را از طریق لوله تراشه شنید. اگر صدای تنفس بیمار از طریق لوله تراشه شنیده نشد، ممکن است لوله تراشه در جای خود قرار نگرفته باشد.
  • آزمایش اکسیژن خون: با انجام آزمایش اکسیژن خون، می توان میزان اکسیژن خون بیمار را اندازه گیری کرد. اگر میزان اکسیژن خون بیمار پایین باشد، ممکن است لوله تراشه در جای خود قرار نگرفته باشد.
  • عکسبرداری از سینه: با انجام عکسبرداری از سینه، می توان محل قرارگیری لوله تراشه را مشاهده کرد. اگر محل قرارگیری لوله تراشه درست نباشد، باید به درستی تنظیم شود.

اگر در استفاده از لوله تراشه هر یک از این علائم را مشاهده نکردید، ممکن است لوله تراشه به درستی کار گذاشته نشده باشد. در این صورت، باید فوراً با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.

بیشتر بدانید درباره :  بررسی دانش وعملکرد پرستاران دررابطه با نحوه ی اندازه گیری و کنترل فشار کاف لوله تراشه و تراکیاستومی بیماران بستری دربخش های مراقبت ویژه

مدت زمان استفاده از لوله تراشه

مدت زمان استفاده از لوله تراشه به علت استفاده از آن بستگی دارد. در برخی موارد، لوله تراشه ممکن است فقط برای چند ساعت استفاده شود. در سایر موارد، ممکن است لازم باشد بیمار برای مدت طولانی تری از لوله تراشه استفاده کند.

خلاصه مطلب

لوله تراشه یک ابزار پزشکی مهم است که می تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد. با این حال، استفاده از لوله تراشه باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود و بیمارانی که از لوله تراشه استفاده می کنند باید تحت مراقبت دقیق قرار گیرند.

در برخی موارد، ممکن است استفاده از لوله تراشه برای بیمار ضروری باشد. به عنوان مثال، استفاده از لوله تراشه برای بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند، ضروری است. همچنین، استفاده از لوله تراشه برای بیمارانی که دچار بیماری های تنفسی جدی هستند، می تواند نجات بخش باشد.

سوالات متداول

آیا لوله تراشه یکبار مصرف است؟

بله، لوله تراشه یکبار مصرف است. این بدان معناست که پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شود.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. یکی از دلایل این است که لوله تراشه پس از استفاده آلوده است. آلودگی می تواند باعث عفونت در بیمار شود. دلیل دیگر این است که لوله تراشه پس از استفاده ممکن است آسیب ببیند. آسیب به لوله تراشه می تواند باعث مشکلات تنفسی در بیمار شود.

لوله تراشه چندبار مصرف نیز وجود دارد. اگر بیمار برای مدت طولانی نیاز به لوله تراشه داشته باشد، استفاده از لوله تراشه چندبار مصرف مقرون به صرفه تر است. با این حال، در بیشتر موارد، استفاده از لوله تراشه یکبار مصرف ایمن تر و موثرتر است.

چگونه لوله تراشه را تعویض کنیم؟

برای جدا کردن لوله تراشه قدیمی، باید کاف لوله تراشه قدیمی را خالی کنید. لوله تراشه قدیمی را از نای بیمار خارج کنید. لوله تراشه جدید را کار بگذارید و آن را به دستگاه تنفسی متصل کنید. تعویض لوله تراشه توسط یک متخصص آموزش دیده و در بخش مراقبت های ویژه (ICU) انجام می شود.

استفاده از لوله تراشه چه عوارضی به همراه دارد؟

استفاده از لوله تراشه می تواند باعث تحریک گلو و دهان، آسیب به لثه ها و دندان ها، آسپیراسیون و یا در مواردی عفونت شود.

ارتباط با ما در واستاپ

در واتساپ می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

صفحه اینستاگرام بهبود گستر

اینجا با ما در ارتباط باشید تا از جدید ترین اخبار پزشکی مطلع شوید

فهرست مطالب

دستگاه خلوص سنگ اکسیژن التراسونیک پزشکی
تصویر کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه (SmartCuff)

نام نویسنده : barzegari

بیوگرافی نویسنده موجود نیست !